Janji rajin

Nak jimat duit.. bagi yang tinggal dikampung saja...


Saya seronok tinggal di kampung ..... kalau kita rajin, maksud saya rajin bercucuk tanam, ruang yang ada disekitar rumah kita boleh gunakan untuk melakukan aktiviti seperti ini. Biasanya saya manfaatkan waktu selepas pejabat dan hari minggu untuk aktiviti ini dengan tujuan untuk mengeluarkan peluh.


Kalau catatan yang lalu ruang yang kecil ini saya tanam dengan sawi.... kali ini ruang ini akan saya tanam dengan kacang panjang... walaupun tidak banyak sedikit sebanyak ia akan menjimatkan duit... paling ringkas kalau nak makan kacang tak payah beli..pungut je... 



Ditepinya pula saya tanam dengan pokok lada.. jimat kos tak payah susah-susah pergi kedai..jimat minyak, jimat masa dan jimat duit.


Saya juga ada menternak ayam itik walaupun tidak banyak tapi kalau terasa nak makan daging atau telur,... tiba masa ternakan ini bertelur... pungut atau terasa nak makan daging sembelih aje tak payah ke pasar


Pokok Serai.. pokok wajib tanam dihalaman rumah.. .. kebiasaan masakan isteri saya banyak mengunakan pokok ini. Cuba masak tom yam tanpa masukkan batang serai .. apa rasa sedap atau tidak.



Pokok terung baru membesar... walaupun tidak banyak hanya tiga batas kecil.. tapi mampu memberi sedikit sumber pendapatan. Anak-anak saya amat gemar memakan terung yang dicelur dan cicah dengan budu.

Pokok Kantan seperdu.... biasa digunakan dalam masakan asam pedas, gulai tempoyak atau dibuat kuat laksa penang



sebatas kacang panjang yang baru ditanam...




Kunyit



Lengkuas


Pucuk Putat




Daun ulam - pucuk serai



Pucuk ulam serai dan pucuk putat yang telah dipungut siap sedia untuk diikat



Sebahagian pucuk ulam serai dan pucuk putat yang telah diikat untuk dihantar ke bandar Jerteh. Sumber-sumber alam seperti pokok ulam dan sebagainya mampu memberi pendapatan sampingan.. Semuanya bergantung pada diri sendiri sahaja untuk mengusahakannya.                       





Tiada ulasan: