Bukan Jalan Pintas

Tetiba aje hari ini balik dari tempat kerja terasa hendak ikut jalan lain.. jalan Durian Telur ke Padang Luas.. Biasanya saya ikut jalan Keruak - Pasir Akar - Jerteh. Bukannya apa terlupa bawa motor yang cukai jalannya baru aje mati. Mana tahu kot-kot nanti ada polis ke JPJ ke yang wat road block di depan sana tu naya.. tak pasal-pasal kena saman..




Tapi kalau ikut jalan ni memang sunyi.. ini jalan dari Kg. Bekok ke Hutan Lipur Lata Tembakah.. Jalan ini hanya digunakan oleh orang kampung untuk ke kebun dan menjadi sibuk bila hari minggu dengan kunjungan orang ramai untuk ke tempat perkelahan di Lata Tembakah


Lebih kurang dua kilometer akan jumpa jalan baru yang menghubungkan jalan Lata Tembakah - Kampung Durian Telur dan Padang Luas. Jalan ini memang sunyi. Budak budak biasa menjadikannya sebagai gelanggang lumba motor.. dah ada yang tersadai ditengah-tengah jalan ini


Menunggang sambil santai, di tepi jalan ini saya berehat sekejap menikmati keindahan Tasik Durian Telur



Hari ini perjalanan pulang dari tempat kerja jauh sedikit.. dalam tiga kilometer berbanding biasa.. jarak biasa dalam 20 kilometer. 


Saya memasuki simpang kampung Padang Buluh dan akhirnya ke Ampangan Jajar Sungai Besut, Gong Duek.. Menunggang dengan santai di bulan Ramadhan

2 ulasan:

JunAina berkata...

Tiba2 saya rasa rindu zaman2 saya belajar kat sana dahulu. Jertihlah pekan saya dok ulang setiap hujung minggu. Kalau dapat pergi Pasar Tani Kuala Besut saya lagi suka.

Syamimi Saad berkata...

sunyi nyaa..kalau sy tak berani kut nak lalu.. hehe