Memancing di tasik


Keinginan untuk kembali memancing di tasik ini telah lama tertanam. Rasanya hampir belasan tahun tempat ini tidak menjadi medan pancingan pokcik. Dulu jalan untuk ke tasik ini hanyalah dapat dilalui oleh motorsikal. Sekarang ini jalan yang cantik merentangi sehingga ke pendalaman daerah. 

Memancing di tasik ada keseronokan tersendiri. Lagi seronok kalau keseluruhan kawasan tasik dijelajahi dengan bot atau sampan. Mencari olak-olak toman, haruan dan sebarau mengejar anak-anak ikan dipermukaan air. 

Kalau belasan tahun dahulu setiap kali memancing sentiasa ditemani rakan-rakan yang sama sealiran minat. Kini anak-anak pula yang menjadi teman dan sahabat sama minat. Sementara isteri dan anak yang lain pula menunggu ditebing tasik menikmati keindahan panorama tasik




Selesai dengan pancingan casting yang menjadi pilihan memancing untuk petang ini dengan hasil dua ekor ikan iaitu sebarau dan lampam. Pokcik bawa isteri dan anak-anak lainmenaiki bot pusing sekitar tasik... menikmati keindahan tasik, sehingga ke hujung tasik ini.

Tiada ulasan: