Demam Melanda



Bahang demam mula melanda keluarga pokcik. Pertama yang menjadi mangsa ialah anak perempuan pokcik yang bongsu. Minggu ini sudah tiga hari tidak ke sekolah. Mangsa kedua, anak ketiga pokcik... simptom yang sama pening, selsema dengan hidung berair, mata merah dan letih. 

Pokcik menjadi mangsa ketiga... perkara yang sama. Seperti anak pokcik. Dua hari ambil cuti dan hari ini gagahkan diri ke tempat kerja kerana ada kerja yang perlu diselesaikan. Semuanya berkaitan dengan akaun sekolah. Pada 4 - 5 Februari ini pokcik kena menghadiri bengkel penyediaan penyata akaun bagi tahun 2014. Ada lagi yang belum selesai, itu yang menyebabkan pokcik gagahkan diri.

Mangsa keempat. Isteri pokcik. Dah nasihatkan dia tak payah buka kedai, cuti dan rehat sahaja. Lagi pun kedai sendiri. Tapi isteri pokcik ni jenis degil tak nak dengar nasihat. Kesian dia, balik tadi jam 6.45 petang terus baring. Kerja-kerja masak kat dapur malam ni pokcik yang uruskan.

Harap semuanya cepat sembuh... Kata orang selsema ini kalau kena habis serumah virusnya menyerang. Ada dua anak lagi yang belum kena. Harap-harap semuanya sihat dan dijauhi.

Tiada ulasan: