Hasil dari Hobi #6 - Penceroboh & perosak

Beberapa hari aku dok perhatikan pada tanaman yang aku tanam  dalam polibeg keliling rumah yang mana daun-daunnya menunjukkan tanda mula diserang oleh serangga perosak. Dua tiga hari juga dok perhatikan tetapi tidak jumpa...

Pagi tadi aku selongkar sekali lagi pada tumbuhan sayuran aku... akhirnya aku jumpa penceroboh-penceroboh ni. Nak bunuh dengan racun serangga aku tak mahu kerana aku kalau boleh tidak ingin menggunakan sebarang racun.... tanaman ini semua aku guna bahan organik... kena kutip satu-satu la ni... buang jauh-jauh... tup-tup aku kutip dan semua yang jumpa dan suruh anak aku pijak.... kalau dibiarkan semakin banyak tanaman yang rosak.



Serangga  atas tu aku temui di pokok kacang bendi.... serangga jenis ini suka berada diatas buah kacang bendi... aku tak tahulah apa kesan yang ditinggalkan tetapi yang pastinya ... buah bendi akan berbintik hitam kecil ataupun putih kecil.


Yang atas tu sebijik macam ladybug.... kecil dan berkulit keras.. suka bertenggek diatas pokok tomato ceri dan juga daun terung... kesannya daun seperti hangus kering dan berlubang



Gambar atas dan bawah ni merupakan spesis kumbang pinjal,.. kumbang ni aku temui diatas daun dan bunga rock melon. Hasil yang serangga ini tinggalkan .... daun rock melon berlubang

Satu lagi serangga perosak yang aku tidak jumpa pagi ini ialah kesing... biasannya dia akan datang bertenggek pada batang pokok lada bukan sekor tetapi memang banyak entah kenapalah pagi ini aku tak jumpa.... kesann dari serangga kesing ni batang pokok lada akan menjadi berkulat selepas itu daun akan menjadi layu dan mati akhirnnya dengan pokok-pokok sekali akan mati....

Untuk menncegahnya aku kutip dan aku musnahkan dengann cara membakarnnya.... sebabnya aku tak suka guna racun.


Tiada ulasan: