Hasil dari Hobi #10 - Pegaga


Pagi tadi adik aku membawa balik pegaga buangan dari pasar tani yang mana daunnya telah reput. Memandangkan adik aku sememangnya mengetahui minat aku pada hobi berkebun... Pegaga yang rosak aku kerat dan buang daunnya.. hanya bahagian akar sahaja aku tanamkan didalam polibag.

Pegaga ini merupakan satu ulaman yanng amat aku gemari dan kadang-kadang saya jadikan jus minuman. Pegaga disyorkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai salah satu tumbuhan ubatan yang terpenting untuk dipulihara dan ditanam.


Antara khasiat lain pegaga adalah: (sumber rujukan Wikipedia)

penawar alahan
merawat asthma dan sesak nafas
merawat jangkitan paru-paru
merawat kegusaran dan kegigilan
anti kanser
melawaskan air kencing dan membantu merawat buah pinggang
penawar batu karang
penawar kencing berdarah
penawar ulser
merangsang peredaran darah
merawat cirit birit dan gastrik
menurunkan tekanan darah

1 ulasan:

Unknown berkata...

Wahh..banyaknya khasiat pegaga..nice sharing..boleh amalkan makan pegaga.. :)