Menimba & meragau

Pernah tak anda buat aktiviti macam ni... kalau kat kampung aku dan sekitar daerah sini aktiviti ini  dikenali sebagai menimba dan igat ikan (tangkap ikan/meragau). Aktiviti seperti ini hanya dilakukan bila alor atau parit mulai kering dan hanya tinggal lubuk-lubuk.

Waktu dahulu aktiviti seperti ini cukup meriah dimana kaum lelaki sibuk untuk menimba air dari takungan/alor, sementara kaum perempuan pula bergotong royong memasak untuk kaum lelaki.


Sekarang ini air dari lubuk tidak lagi ditimba menggunakan tenaga manusia.... enjin digunakan bagi menyedut air dari lubuk-lubuk dan masa dapat dijimatkan.


Petang jumaat lepas... aku dan jiran yang mesra ku panggil sebagai Pokcik Nor telah berpakat untuk menimba alor berhampiran dengan madrasah.  Bermula jam 3 petang dan pada jam 4.30 petang dengan bantuan enjin air dengan kos minyak sebanyak RM20.



Aku dan Pokcik Nor selesa memerhati dari atas tebing dan memberi arahan secara lisan.  Hanya memerhati anak dan ank buah yang bersemangat 'berkube' selut.... seronok teringat zaman kecil-kecil dulu. Bagi mereka yang tinggal dikampung atau pernah membesar dikampung tentu pernah merasai suasana seperti ini.
 

Kalau diperhatikan ikan-ikan yang didapati dari hasil aktivit ini.... rata-rata ikan seperti haruan dan bujuk yang paling besar hanyalah sebesar lengan. Tidak seperti sewaktu saya di zaman remaja dahulu ukuran sebesar betis adalah pperkara biasa. Ini membuktikan aktiviti yang kita lakukan juga banyak

Mana-mana aktiviti yang dilakukan penonton tetap ramai.... jiran tetangga yang juga merupakan anak beranak akan kecoh memberi kata-kata perangsang tak kurang juga suara-suara sumbang yang sekadar seloroh jenaka tetapi tetap menyaitkan telinga bagi mereka yang berkubang untuk menangkap ikan di bawah sana.

1 ulasan:

Wafa cw berkata...

Hahahaha... saya ingatlah kan, masa tu tak sekolah lagi so umur mungkin 6 tahun macam tu lah... ayah saya bawak masuk dalam hutan Gelam ngan kemunting kat Alor Lintang bahagian belakang sekolah rendah tengku mahmood... masuk punya lah jauh... cari kubang... lepas tu dia timba air sampai kering ... kutip ikan haruan bawak balik... kalau kat kelantan... ayah saya bawak pergi serkap dalam bendang... hmmmm... seronoknya zaman kecik dulu... :D