Langkau ke kandungan utama

Teman Baru

Tengok tajuk tu.... saja buat tajuk tu..... bukan orang sebagai teman yang baru tetapi telefon sebagai penganti telefon terdahulu yang hilang...... dalam dok fikir-fikir telefon apa yang nak dibeli... terlintas beberapa perkara yang pertamanya ..

Kamera nikon D70 yang telah rosak pada tapak SD kad dan D200 yang baterinya telah kong dan masih tidak terbeli lagi..... walaupun rega bateri tak lah mahal sangat tapi kat bandar aku tinggal ni mana ada.. tetap kena order...

Pastu yang keduanya pula henset yang aku pakai dulu tu yang aku sentiasa online FB tu dah hilang... buat sementara aku belilah henset secondhand jenis lama dengan rega pun cukup murah tak sampai RM70..... rasa-rasanya tak cukup sempurna setakat call in ... call out pastu mesej....

Akhirnya aku beli Samsung S4 Zoom kerana aku nak kedua-dua sekali.... cuba tengoklah kualiti gambar yang diambil dengan S4 zoom

Dialah yang akan jadi teman baru aku, yang akan mengisi ruang poket ku dengan saiz yang sedikit tebal....



Mode Macro

Mode food



Yang bawah ni view biasa

 yang ni zoom in sehingga 10x

Aku sebenarnya belum habis explore lagi fungsi-fungsi yang lain... 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sejam Setengah di Taman Rekreasi Gunung Lang, Ipoh

Pada 16 Jun yang lalu aku ke Ipoh perak untuk mendaftar anak sulong di Politeknik Ungku Omar... setelah selesai segala urusan pendaftaran kemasukan dan pendaftaran asrama... anak angkat aku yang tinggal di Taman Medang Pusing Batu Gajah telah mengajak untuk ke Taman Rekreasi Gunung Lang Ipoh. sehari sebelum tu kami sekeluarga telah datang dan bermalam di rumahnya..... Katanya Taman Rekreasi ini sudah hampir dengan susur keluar ke Lebuhraya Utara Selatan. Dah datang jauh, jadi apa salahnya kalau singgah sebentar.... lagi pun bukan selalu dapat datang ke mari. Lagi pun tempat ni dalam perjalanan pulang..... Itu kata-kata anak angkat aku... Kalau malam tu aku penat memandu dari Jerteh ke Batu gajah dan tidak dapat memenuhi ajakannya ke Pasaraya Aeon dan Gerbang Malam di Ipoh hanya isteri dan anak-anak sahaja yang pergi.   Taman Rekreasi ni cantik bagi aku... bukit dan tasik menyegarkan mata Ikan-ikan ditasik ini banyak dan besar-besar... untuk memberi maka...

Menang Contest Miss Fatyn

Tak sangka aku .... aku menang.. aku join hanya sekadar untuk berkongsi pengalaman yang menakutkan yang pernah aku dialami. Tetiba-tetiba diumumkan sebagai pemenang tempat kedua.. ini kali pertama aku menang contest melalui blog. Terimakasih Miss Fatyn atas penganjuran contest itu dan hadiah tu, In Sha Allah.. kalau ada segmen, GA atau contest yang simple Uncle akan join.

Anak Tebu Tumbuh di Ruas...

Petang tadi Pokcik tengok kebun tebu macam biasa sebelum menyiram kangkung. Saja tengok keadaan pokok, mana tahu ada yang tumbang atau diserang serangga. Bila diperhatikan Eh... lain macam nampaknya. Pada bahagian ruas batang, keluar pula anak tebu yang masih kecil. Bukan di pangkal, tetapi betul-betul tumbuh pada ruas batang. Banyak batang jugak yang alami begini Gambar janaan AI  Pokcik pun ambil gambar lalu bertanya kepada rakan AI, "Kenapa boleh jadi macam ni?" Jawapannya agak menarik. Biasanya anak tebu di ruas boleh keluar apabila pokok sudah cukup matang, cuaca lembap atau pertumbuhan pucuk terganggu. Tetapi tebu Pokcik baru berumur lebih kurang tujuh bulan. Masih belum cukup tua. Kemungkinan besar ia bukan penyakit. Mungkin disebabkan keadaan cuaca yang sesuai, pertumbuhan pokok yang subur atau ada sedikit gangguan pada bahagian pucuk menyebabkan mata tunas pada ruas mula aktif. Setakat ini batang tebu nampak masih sihat. Daunnya hijau, batang pun besar dan segar. ...