Nostalgia kebun getah

Esok hari jumaat dan cuti berkerja bagi aku yang tinggal di negeri Terengganu ni dan sudah menjadi kebiasaan bila pagi aku ke kebun untuk menoreh getah dan menebas semak samun. Hujan yang mulai turun sejak sehari dua ini menyebabkan aktiviti kebiasaan ini. 

Gambar dirakam pada musim cuti sekolah pertengahan tahun yang lalu

Aku selalu mengingati kesukaran yang terpaksa ditempuhi oleh ayah dan emak aku dalam mencari sumber rezeki yang kebergantungannya adalah pada hasil menoreh. Musim hujan yang melanda bermula dari bulan Oktober sehingga Disember atau membawa ke Januari. Kebiasaannya ayah dan emak akan menyediakan tabungan untuk dua tiga bulan. pada musim tengkujuh ada ketikanya ayah terpaksa berhutang dengan taukeh getah (pembeli getah).

Waktu itu adalah waktu yang sukar bagi kami sekeluarga (1970an-1980an). Sekarang kami adik beradik tidaklah tergolong dalam lingkungan orang yang kaya raya hanya sekadar berpendapatan sederhana. Tapi aku tidak lupa pada kebun getah itu yang banyak berbakti pada kami adik beradik. Ada ketika waktu yang terluang aku tetap mengunjungi dan kembali menoreh batang-batangnya. Terlalu banyak kenangan bersama ayah disini Terkadang terbayang ayah terbongkok-bongkok menoreh dari batang ke batang getah.



Tiada ulasan: