Peria Goreng

Hari tu aku ada bercerita tentang hobi aku berkebun di bawah tajuk peria kan, jadi hari ni aku nak berkongsi tentang resepi peria pula... Sebenarnya ni aku masak untuk makan tengahari kelmarin.


Resipi ni cukup mudah dan ringkas.  Peria hanya ditanam dibelakang rumah, petik dua tiga biji yang nampak agak sesuai tidak terlalu tua. Peria dihiris melintang kalau nak hiris memanjang pun ok juga ikut selera masing-masing. Rendam dalam air garam selama 20 minit untuk mengurangkan rasa pahit. 

Bahan-bahan yang lain untuk tumisan.... macam biasa bawang merah, bawang putih, bawang besar, yang ni aku beli kat kedai dan cili kampung, yang ni aku tanam tepi dapur ambil dua tiga biji biar ada rasa pedas sikit tapi kalau tak suka pedas tak payah masukkkan. Bawang-bawang tadi ... aku lupa dua tiga ulas dah memadai.. bawang ini kita mayang halus-halus atau pun kita kisar sampai hancur.

Peria yang kita rendam dalam air larutan garam tadi kita sejatkan airnya. Panaskan minyak dan masukkan bahan-bahan yang dihiris/mayang/dikisar tadi biar dia garing sikit masukkan pula peria tadi. Bubuh garam, gula dan perasa secukup rasa



Lepas tu kan...kan dah agak nak masak tu masuklah telur dua tiga biji. telur ni pun aku tak beli, ambil dalam reban belakang rumah. Telur ayam kampung. Mudahkan duduk dikampung. Janji rajin saja.

Tu je resipi ringkas aku versi aku ..... aku tau ramai yang pandai buat. 

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

teringat ada satu hamba allah tu kata ; tambah air pada sayur peria sbb nak buang rasa pahit ... emmmm

Mia Liana berkata...

ala... mia tak berapa minat makan peria... huhuuh

JunAina berkata...

Mak saya suka masak tumis cili bawang bagai tetapi last sekali masuk sedikit pati santan...