Acar Masak Pisang Benggala

Balik dari kedai .... perut terasa lapar... buka saji lauk dah ada dua jenis tapi tiada yang berkuah ..... dalam duk berfiki-fikir tu terlintas dengan pisang benggala setandan yang dah dekat dekat nak masak ditepi rumah.

Hari ni aku nak bercerita tentang resipi sedikit... .. dah banyak kali dah aku jadi chef , dulu bini aku yang sakit berminggu-minggu aku yang jadi tukang masak, rebus telur, goreng telur, goreng nasi dan apa-apa yang bergoreng.... yang lain aku tak tahu masa tu....

Lepas tu aku nekad aku nak belajar masak .... mesti tau juga masak .... aku masuk akademik masakan, aku belajar dengan mak akulah..... pastu tiap kali masak ada juga aku tanya bini aku apa-apa mramuan yang aku kena masukkan tiap kali masak itu dan ini. Dan satu lagi  yang engkau orang kena tau,.... aku pernah jadi pembantu chef tau... bukanm hotel atau restauran ternama tapi dekat majlis kenduri lah..... takl susah jadi pembantu chef di majlis kahwin ni. Semuanya ramuan dan rempah ratus sudah disediakan tinggal kita masukkan ke dalam kawah aje.... dan sudah terbukti yang aku ni pun pandai masak..


Kali ni aku nak bercerita pasal resipi yang aku masak sebentar tadi untuk makan tengahari bersama anak-anak.... ACAR MASAK PISANG BENGGALA... ni versi aku..






Bahan-bahannya..

Pisang Benggala setandan (tak lah sampai setandan yang aku pakai cuma empat lima biji je)
Bawang Putih dua tiga biji
Bawang Merah dua tiga biji
bawang sebesar selabu
lada merah agak-agak je biar secukup rasa
Lada Kering 
santan kelapa
Garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya
1.    Kisar bahan-bahan seperti bawang merah, putih, dan cili kering tadi.
2.    Bawang besar di hiris/dimayang halus
3.    Pisang tadi dihiris melintang tapi jangan kasi putus.
4.    Panaskan minyak tumis bahan-bahan yang dikisardan bawang besar tadi sehingga garing
5.    Masukkan santan kelapa tunggu sehingga mendidih dan lepas tu masukkan pula pisang 
       benggala tadi. Biarkan sehingga masak

Lepas tu kan matilah dapur tu ... amik pinggan dan cebuklah acar tu dah.. dah siap sedia untuk dimakan....
jom makan sama-sama...


1 ulasan:

krole berkata...

wah menarik ni...tak pernah rasa lagi huhu~