Minyak gonggang - cerita bermulanya


Bila pokcik kata pokcik ada produk untuk dijual pada kawan-kawan mereka seakan tersenyum sinis memandang. Ya la dunia sekarang semua orang akan mengeluarkan produk sendiri bila ada ratus ribu atau pun jutaan. Lagi pula bila pokcik kata produk pokcik ni adalah ubatan herba lagilah mereka tersenyum sungging. Betul pun kalau mereka tersenyum atau memandang pelik pada pokcik ni.. mereka kenal pokcik. Pokcik ni bukannya ada duit juta-juta untuk keluarkan produk.

Pokcik terang pada mereka yang produk pokcik ni adalah warisan turun temurun dari datuk moyang pokcik lagi. Pokcik cerita kat mereka bahawa produk pokcik ni hanyalah untuk kegunaan luaran sahaja yakni untuk sapuan pada kulit. Untuk luka, gatal, terkena minyak panas atau air panas, terkena gigitan semut dan nyamuk serta boleh juga dibuat berurut. Mereka kata ingin mencuba.. ayat awalnya seperti menganjing pokcik.

Bila mereka dah cuba dan merasa keberkesanannya, mereka kata kenapa tak jual secara meluas... perbanyakkan lagi produk ni. itulah masalahnya kata pokcik kat mereka... Pokok ni dalam hutan bukannya banyak dan kena jaga juga kelangsungan hidup pokok ini.

Kalau boleh pokcik pun nak jual banyak nak cari keuntungan dengan menjual sebanyak mungkin memandangkan bahan yang terhad maka pokcik mampu berkongsi minyak ini pun secara terhad.. 

Ya.. pokcik jual dengan harga RM20.00 Semenanjung dan RM30.00 Sabah/Sarawak. Termasuk harga pos. Stok adalah terhad..

Tiada ulasan: