Keladi


Keladi. Suatu ketika dahulu pokcik tidak menyukainya, mengemarinya jauh sekali untuk menjadikan ianya suatu menu hidangan dihari yang indah. Walaupun sekeliling rumah pokcik dan didalam alor didepan rumah pokcik dipenuhi dengan pokok keladi yang tidak boleh dimakan. Tambahan pula pokcik pun tinggal didalam kampung yang diberi nama Alor Keladi.

Walaupun didalam alor disekeliling rumah pokcik itu ditumbuhi oleh banyaknya keladi. Tetapi keladi itu semuanya tidak boleh dimakan. Hanya mereka yang pandai sahaja yang dapat mengambilnya dan dibuat makan tanpa rasa gatal. Kata orang keladi tu keladi kemahang

Kalau dulu pokcik tidak dapat makan bukan kerana pokcik sombong dengan keladi ni tapi pokcik alahan kerana kesihatan pokcik yang tidak mengizinkan. Setiap kali makan pokcik akan rasa tidak selesa didalam perut, rasa semput dan tidak keseragaman pada badan.

Itu dulu. Kini baru pokcik tahu nikmat dan betapa sedapnya batang keladi ini. Lebih-lebih lagi batang keladi sayur lemak berudang tu... fuuhh.. memang menambah ler nasi. Pokcik tidak alahan lagi pada keladi ini. selepas sesi rawatan yang bertahun lamanya. 

Bila sedapnya keladi. Pokcik ambil usaha cari benih keladi, tanam beberapa jenis keladi. Ada keladi tapak badak, keladi johor, keladi maras dan setawi. Rasanya banyak lagi keladi yang pokcik tak tahu. Kena tanya WP ni. BUkan setakat makan dah jadi pendapatan sampingan. Hari tu pokcik cabut beberapa batang keladi ni, bawa pergi sekolah tu atas permintaan sahabat-sahabat pokcik.  Alhmadulillah dapat juga sedikit duit.

3 ulasan:

thisni3za berkata...

Uish..Keladi ni sedap kalo buat masak asam....Fevret nih..Huhu

Shikin Razali berkata...

Saya blum penah lagi rasa masakan berasaskan keladi nie..

Warisan Petani berkata...

Sulurnya lagi sedap.