Sembelih ayam kampung


"Tiada lauk kat dapur kita nak makan tengahari nanti, marilah kita ke Kampung Nangka" ajak isteri pokcik. Biasanya kalau hari minggu pokcik akan ke Kampung Nangka, berhampiran dengan Pekan Kuala Besut. Jaraknya lebih kurang 18km. 

Kenapa tak beli dibandar Jerteh sahaja? walaupun rumah pokcik lebih dekat dengan bandar Jerteh  lebih kurang 3 km je tapi kadang-kadang ada beberapa benda yang lebih murah terdapat ditempat lain. Di kampung Nangka ini pelbagai jenis ikan segar yang terdapat disini, hasil tangkapan nelayan tempatan. 

"Tak payah pergilah, makan apa aje yang ada kan kat belakang rumah kita ni banyak yang boleh makan" saran pokcik buat bini. "telur ayam kampung dan telur itik tu pun banyak" Sambung pokcik.

"Kalau begitu apa kata abang pergi sembelih ayam betina dara tu, sedap dimakan taklah keras sangat daging dia" Bini pokcik dah berminat dengan saranan tadi.

"Nak masak Apa?" tanya pokcik.

"Gulai pun boleh, kerutuk, kerisik atau goreng. Abang pilih yang mana nak, yang pasti hari ni dah dapat jimat duit belanja dapur". Bab sebut dapat jimat duit belanja dapur ni isteri pokcik senyum. Memang dialah akauntan pokcik. Kalau pokcik gerenti boros...

2 ulasan:

Etuza berkata...

Asalamualaikum..alamak terliur nampak ..wangi hingga ke Sabah ni Pakcik..

Warisan Petani berkata...

Daging ayam kampung memang sedap