Siapkan pangkin didalam kebun

Hari ini agak sedikit memenatkan. Pagi-pagi lagi pokcik ke kebun pokcik di Setiu bertolak dari rumah jam 6.45 pagi dan sampai dirumah mertua jam 7.35. Pukul 8.00 pokcik terus ke kebun dengan ditemani isteri dan dua anak serta adik ipar pokcik.

Melalui jalan bertar dan jalan ladang sawit serta mendaki sedikit anak-anak bukit. Kereta ditinggalkan didalam ladang sawit. berjalan kaki lebih kurang sepuluh minit untuk ke kebun pokcik. Tidak sampai lima belas minit kemudian bapa mertua pokcik pula sampai dengan motorsikal yang juga ditinggalkan didalam ladang sawit.

Tujuan kedatangan pada pagi minggu kali ini ialah bagi menyiapkan pangkin tempat duduk berehat. Kalau sebelum ini kami terpaksa duduk diatas rumput dibawah teduhan bayang pokok.
Kerja-kerja membuat sebuah tempat duduk bukanlah sesenang yang dijangkakan.. terpaksa mencari kayu didalam hutan bersebelahan yang jaraknya lebih seratus meter.. menebas sedikt lorong bagi tujuan memunggah kayu-kayu yang dipotong

Kayu yang berat panjang dipikul dibahu dalam keadaan panas terik walaupun jam baru 10.00 pagi..cukup memenatkan... dahaga yang amat sangat. Berbahagi tugas memikul dan mengheret menyeberangi sungai kecil.



Kayu yang berat panjang dipikul dibahu dalam keadaan panas terik walaupun jam baru 10.00 pagi..cukup memenatkan... dahaga yang amat sangat. Berbahagi tugas memikul dan mengheret menyeberangi sungai kecil. 

Tempat yang dipilih pula agak strategik iaitu ditebing sungai.. kedatangan mertua walaupun tidak banyak melakukan tugas tugas berat tapi sedikit sebanyak meringankan kerja kerja lain.


Taa...daaa... dah hampir siap jam dah pukul 12.00 tengahari.. tak sempat pula hendak siapkan sepenuhnya. In Sha Allah Jumaat depan pula untuk selesaikan bahagian atas pula.. cukup kanvas sebagai pelindung dari sinaran matahari.. Maklumlah tempat ni jauh dari rumah pokcik lagi pun hanya jumaat sahaja berkesempatan untuk melakukan aktiviti dikebun ini... In Sha Allah selesai nanti tanah ini akan ditanam dengan sawit..

1 ulasan:

PeRdU cINta berkata...

Bila ada pangkin mudah sikit nak letak bekal makanan yang di bawa jika ke kebun...nak beristirehat pun selesa..hujan pun boleh berteduh..