Melawat kebun sayur sahabat


Semalam cuti sempena Pertabalan Yang Dipertuan Agong. Kesempatan cuti ini pokcik gunakan untuk melawat kebun fertigrasi seorang sahabat pokcik yang mengusahakan tanaman secara fertigrasi.

Tujuannya hanya satu, ingin mengetahui selok belok tanaman fertigrasi dari beliau. Sahabat pokcik ni sekarang sedang mengusahakan tanaman kacang panjang secara fertigrasi. Kalau sebelum ini beliau menanam mentimun tetapi mengalami kerugian bila tanaman tersebut diserang oleh penyakit kulat.

Adnan (Sahabat pokcik) menceritakan jatuh bangun beliau sebagai seorang petani... yang hidupnya menyara anak-anak sampai ke universiti dengan hasil tanaman sayur... Ada ketikanya dia mengalami kerugian dan ada ketikanya hasil pendapatan beliau berganda..

Sedikit ilmu ditimba dari beliau. Setakat ini untuk menanam sayuran ditanah yang luas tu rasanya mungkin tidak mampu untuk pokcik laksanakan disebabkan kekangan masa dengan kerja pokcik sebagai penjawat awam. Sebelum ni pun pokcik lakukan sebagai hobi selepas waktu kerja selama sejam iaitu bermula dari pukul 6.00 petang hingga 7.00 petang sahaja.

In Sha Allah kalau diberi kesihatan yang baik dan dipanjangkan usia rasanya pencen nanti pokcik akan jadikan sebagai aktiviti utama pokcik.. In Sha Allah

3 ulasan:

PeRdU cINta berkata...

Seronok bercucuk tanam ni...lagi satu boleh jadi terapi...

Warisan Petani berkata...

Mudah2an pokcik akan menjadi petani berjaya selepas bergelar YB nanti.

Normala Saad berkata...

Luasnya kebun dia..