Ubi Jari Buaya - # Gali


Petang semalam pokcik didatangi oleh jiran sekampung yang datang bertanyakan tentang ubi jari buaya. Katanya, bapa saudaranya mengalami bengkak paru-paru dan berkehendakkan ubi itu untuk dijadikan ubat.

Selain digunakan untuk merawat sakit jantung dan penyakit hati atau bengkak hati, ubi jari buaya juga baik untuk paru-paru berair. Itu sebagaimana yang dinyatakan oleh seorang sahabat pokcik suatu masa dahulu. 

Ubi ini, baru enam bulan yang lalu ditanam dan bila digali baru hanya sebesar lengan. Rakan jiran pokcik tadi hendak beli untuk diberi kepada bapa saudaranya. Jenuh pokcik berfikir tentang hendak letak harga ubi ni. Kalau tahun lepas ada yang datang beli ubi jari buaya yang hampir sebesar betis pokcik bagi RM60... fikir punya fikir pokcik letak harga RM20, rasanya tidaklah mahal sangat...  Ada juga yang menjual hirisan ubi jari buaya ni yang telah dikeringkan dengan harga RM5 bagi sepuluh keping.

Bagi yang hendak mengetahui dan kenal ubi jari buaya ni bolehlah selongkar entri pokcik yang terdahulu dalam blog ni..

3 ulasan:

Sha Mohamed berkata...

saya baru first time dengar pasal ubi jari buaya nie..

PeRdU cINta berkata...

Pengetahuan baru untuk PC ni Pokcik..

Normala Saad berkata...

Mmm...eluk kena tanam juga pokok ubi ni sepokok ya. Kat tempat saya belum pernah dengar lagi orang bercakap pasal ui ni. Mungkin ada nama lain kut ya...