Sambal tanpa belacan




"Awak buat sambal, memang tak sedap' rungut pokcik pada mokcik.

"Sambal kat kedai Jenab tu lagi sedap dari sambal yang awak buat ni" sambung pokcik lagi.

"Dah, kalau dia buat sambal tu sedap sangat, kenapa tak pergi tunggu kedai dia. Pergi lah tunggu" Mokcik mula membebel pada pokcik.

"Seingat sayalah, dulu saya terpikat kat awak ni, pasal sambal belacan yang awak buatlah. Dulu memang sedap tapi sekarang kenapa tak sedap pula" tanya pokcik sebelum sempat mokcik membebel lebih panjang lagi.

"Itu dulu.. dulu saya bubuh belacan. Sekarang ni saya tak masukkan belacan dalam sambal tu.  Kalu saya bubuh belacan tu, nanti ada pula orang berair hidung, sakit kepala, gatal muka" mokcik mula membebel.

"ya ke... ahaa.. lupalah saya". Iyalah sambal tanpa belacan memang tak sedap. Hidup kita ni perlu rencah-rencah sebagai pelengkap kehidupan.. barulah sedap dan menarik.

Teringat pokcik pada dialog Allahyarham S. Shamsuddin dalam filem Seniman Bujang Lapok. " Apa? pasal belacan mahu gaduh ke"

Dan satu lagi dialog pasal belacan dalam filem arahan Tan Sri P.Ramlee.. Alibaba Bujang Lapok.

Tiada ulasan: