Kesian si kucing




Kesian kucing ni. Namanya Mail, kucing jantan.  Nama lagi jantankan, kerjanya merayap  rumah ke rumah jiran mengintai anak-anak dara, mana-mana betina yang berkenan dihatinya. Nama lagi binatangkan, apa sangat yang ditahunya. Rasa nak kencing dikencing saja dimana jua, didinding hatta jua dilangsir-langsir yang bergantungan di rumah- rumah jiran. lauk-pauk yang ada dibawah saji dirumah jiran-jiran ini akan diselongkar. Ikan-ikan yang ada dilari, diratah begitu saja.

Satu hari si Mail ni pulang dalam kesakitan dengan sebahagian badan yang melecur. Kesian dia kulit dia melepuh dengan bulu yang hilang. Daging kemerahan terlihat ditubuhnya. Kesian dia... mengadu dia kesakitan dengan bahasa yang sukar difaham, hanya bahasa badan memberikan gambaran betapa kesakitan yang ditanggung. Dari rumah jiran mana si Mail ni pulang bawa derita.

Entahlah Mail tidak terdaya hendak tolong... Hanya semburan antiseptik dibawah yang dapat disembur supaya kuman tidak menjangkiti. Semoga kulit mu cepat sembuh, cantik seperti dulu.


Tiada ulasan: