Mengejar Kupu-kupu

Hari ini hari jumaat, hari minggu disini (Pantai Timur). Selepas sarapan pokcik tak tahu nak buat apa. Pokcik jenis bukan boleh duduk sahaja. Hendak menyangkul, semalam hujan tanah basah, pasti melekat dicangkul tanahnya.


Disekeliling rumah pokcik ni banyak bunga bunga kecil dari pelbagai jenis rerumputan yang sedang berkembang. Melihat banyak kupu-kupu kecil yang sedang menghisap manisnya madu dari bunga rumput ini, pokcik teringatkan kamera.


Dengan kelengkapan yang lebih kurang. Tiada lens makro, hanya dengan lens 40-150mm pokcik berusaha mengejar kupu-kupu ini. Bukan sesuatu yang mudah, perlukan sedikit kesabaran. 


Ada seekor kupu-kupu berwarna putih yang tidak dapat pokcik rakam gambarnya hari ini. Bila dihampiri, terus terbang walaupun tidak tinggi dan tidak jauh terbangnya tapi sudah tidak mahu singgah mana-mana bunga yang berkembangan..


Hari ini, sukarnya pokcik hendak melihat rama-rama..  Kupu-kupu ini lebih kecil berbanding rama-rama.. Pokcik harap lain hari pokcik dapat rakam gambar rama-rama pula..



 

1 ulasan:

Cuya berkata...

wahh cantiknya pokcik gambar2nya..
memang photographer ker