Terbang Bersama Emirates Yang Awesome ke Destinasi Impian


Kalau ditanya pokcik, destinasi luar negara mana pilihan pokcik. Maklumlah pokcik ni tidak pernah melancong keluar negara. Kalau dapat dan berpeluang sudah tentunya pokcik ingin ke Melbourne. Kenapa Melbourne yang menjadi pilihan hati pokcik? 

Melbourne, ibukota state Victoria dan bandar kedua terbesar di Australia, dikenali sebagai ibu kota cultural negara. Ia mempunyai pelbagai aktiviti dan pemandangan indah dari bangunan zaman Victoria yang indah ke taman-taman yang rimbun. Bandar ini juga mempunyai beberapa muzium, teater dan galeri yang hebat. Lapangan Terbang Melbourne Tullamarine (MEL) - Lapangan Terbang Antarabangsa Tullamarine (MEL) yang dikenali sebagai Lapangan Terbang Tullamarine, merupakan lapangan terbang utama Melbourne dan lapangan terbang terpanjang kedua di Australia. Ia terletak 23 kilometer dari pusat bandar Melbourne. Menaiki teksi dari lapangan terbang ke pusat bandar akan mengambil masa kira-kira 18 minit dan menelan belanja AUD45-60 (MYR148-197). Syarikat penerbangan yang mengendalikan penerbangan dari lapangan terbang ini termasuk Malaysia Airlines, AirAsia X, Singapore Airlines, Qantas dan AirAsia. Korang dah boleh find out pasal Flights to Melbourne nanti.


Lapangan Terbang Melbourne Avalon (AVV) ialah Lapangan terbang terpanjang kedua di Melbourne, terletak di Avalon dan 50 kilometer dari Melbourne. Lapangan terbang adalah sekitar 58 kilometer dari pusat bandar. Menaiki teksi akan menelan kos antara AUD110-140 (MYR361-460) dan mengambil masa perjalanan selama 43 minit. Syarikat penerbangan yang mengendalikan penerbangan dari lapangan terbang ini ialah Qantas dan Jetstar. Lapangan Terbang Essendon Melbourne (MEB) - Lapangan terbang ini terletak berhampiran dengan pusat bandar Melbourne, hanya 13 kilometer ke utara-timur. Menaiki teksi hanya akan mengambil masa sekitar 11 minit waktu perjalanan dan kos antara AUD29-35 (MYR95-115). Selain dari penerbangan komersil dari Sharp Airlines, lapangan terbang juga melayani penerbangan korporat dan piagam swasta

Masa terbaik untuk melawat Melbourne adalah antara bulan Mac sampai Mei dan September sampai November. Ia adalah masa yang sesuai terima kasih kepada suhu yang boleh diterima dan kurang ramai pelancong. Korang juga boleh menikmati kadar penerbangan dan penginapan yang lebih rendah kerana bulan-bulan ini tidak dianggap sebagai puncak musim perjalanan. Sesetengah acara dan perayaan untuk menambah jadual perjalanan korang pada bulan-bulan ini adalah Grand Prix Australia Formula 1 pada bulan Mac dan Melbourne Fringe pada bulan September dan Oktober. Musim panas Disember sampai Februari akan menjadi bulan paling panas iaitu 26 darjah Celcius. Musim ini juga merupakan tempoh perjalanan puncak sehingga mengharapkan kadar yang lebih tinggi untuk penerbangan dan penginapan serta tempat pelancongan yang lebih ramai. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perayaan dan peristiwa yang hebat yang berlaku dalam tempoh ini seperti Festival Krismas pada bulan Disember dan Festival Midsumma pada bulan Januari dan Februari. Acara-acara ini akan memberi manfaat kepada kedua-dua haba dan orang ramai.

Falls Creek

Sementara itu, bulan Jun sampai Ogos adalah musim sejuk di Melbourne. Ia boleh mendapatkan lebih banyak pencincang berbanding dengan bandar-bandar utama lain seperti Sydney dan Brisbane. Kalau korang mendapati diri korang di bandar semasa musim ini, jangan terlepas Pameran Makanan & Wain yang Baik pada bulan Jun atau Festival Filem Antarabangsa Melbourne pada bulan Jun dan Ogos. 

Federation Square

Dengan banyak aktiviti yang mungkin untuk mengambil bahagian atau pemandangan untuk dilihat dan ditemui, berikut adalah beberapa cadangan. Federation Square - Pembangunan 3.2 hektar yang besar dengan tiga ruang awam utama - Mahkamah St. Paul, The Atrium dan The Square. Berjalan-jalan melalui kawasan ini dan menghargai bangunan yang direka Abstrak mengapit dataran di mana korang juga akan menemui muzium dan pelbagai tempat seni.

Royal Botanic Garden

Royal Botanic Gardens - Sebuah taman botani terkenal di dunia yang meliputi kawasan seluas 36 hektar. Ia mempamerkan taman-taman berlanskap yang memaparkan tumbuh-tumbuhan eksotik dan asli dengan lebih daripada 10,000 spesies individu. 

Queen Market

Pasar Queen Victoria - Salah satu tanda utama Melbourne, pasaran ini meliputi tujuh hektar dan dianggap sebagai pasaran terbuka terbesar yang terdapat di Hemisfera Selatan. Pengunjung boleh mencari apa sahaja di pasaran ini dari makanan ke pakaian dan cenderahati. Untuk percutian hujung minggu yang cepat di luar Melbourne, beberapa destinasi untuk dijelajahi adalah Yarra Valley, Falls Creek dan The Grampians. So guys please korang dah boleh start buat Emirates Online booking sekarang.

The Grampians

1 ulasan:

Siti Awadah berkata...

salam kenal pokcik.. pertama kali tiba sini, saya follow blog pokcik. Jemput singgah ke blog saya juga
[Sis Hawa Dot Com ] terima kasih