Meragau Udang dan ikan


Sewaktu aku berbasikal petang tadi keliling kampung. Tertarik aku bila melihat beberapa orang budak sedang meragau. Aku ingatkan dia orang meragau ikan rupanya anak-anak udang nasi yang dia orang cari untuk dijadikan umpan memancing. Bila aku tanya ada ikan tak dia orag jawab disini telah ada orang 'mengkarankan' ikan itu.

Bila musim kemarau melanda banyak alor dan parit yang kering dan menjadi sumber penduduk untuk meragau ikan atau udang.  Dulu waktu aku muda belia dan belasan tahun usia, alor inilah tempat aku meragau. Pernah sekali sewaktu meragau aku telah disengat oleh ikan keli kayu. Ikan keli kayu ni antara keli yang mempunyai sengat yang paling bisa diantara ikan keli. Sengatan dibetis menyebabkan aku tidak dapat berjalan dan dipapah oleh rakan-rakan ke hospital. 

Kerana tidak pasti apa yang menyengatnya sama ada oleh ikan atau ular aku telah dimasukkan ke dalam wad hospital untuk satu malam.

Tiada ulasan: