Pencen awal

Dah lama tidak berjumpa dengan seorang rakan yang bukan satu jabatan tapi bergred yang sama... usia aku dengan dia memang jauh berbeza.

"Tahun depan aku pencen" katanya padaku.

"Awal kau pencen" aku menatap raut wajahnya, memang kelihatan masih muda.

"Aku ambil 56 tahun dan tahun depan genap umur aku 56" katanya lagi.

"Aku pun kalau boleh aku nak pencen awal, 47 tahun atau 48 tahun" kata ku berseloroh.

"Engkau tak apalah, kau tu dah ada bisnes" kata nya pada ku sambil merujuk pada kedai yang aku miliki.

"Engkau tahu, aku kalau boleh nak jadi bos sendiri. Nak buka satu lagi kedai. Kedai itu biar isteri aku yang urus" memang benar sekarang ni dah terasa benar malasnya untuk pergi kerja.....

Kan bagus kalau duduk duduk goyang kaki duit masuk. .. ha.. haa.. bukan macam tu sekali maksud aku..

Aku ingin masa bekerja yang bebas. .... in sha Allah rasanya setahun dua lagi tercapai

Tiada ulasan: