Jalan jalan ke pasar pagi


Sudah agak lama pokcik berkira- kira hendak datang ke sini, Pasar Pagi Kampung Guntong, Pasir Puteh Kelantan atau juga dikenali dengan Pasar Pendekar. Dari tahun lepas lagi, akhirnya pagi ini sampai lah jua kesini.


Uniknya pasar ini kerana berada didalam kebun getah dengan suasana yang redup bayang daunan pokok getah. Dengan deretan gerai jualan kuih yang dibuat dari kayu ini seperti mengimbau kenangan padar ditahun 70an dahulu. Seperti dizaman kanak-kanak pokvik dahulu. Ada juga yang mengatakan sepetti suasana yang terdapat dalam filem Do Re Mi lakonan Tan Sri P Ramlee.

Terdapat juga makanan yang tidak terdapat ditempat lain seperti belalang goreng kunyit. Ini mengimbau kenangan pokcik sewaktu kanak kanak dahulu dimana pokcik dan rakan-rakan sebaya akan ke sawah padi pada waktu malam untuk menangkap belalang untuk digoreng makan.. Waktu itu hidup pokcik susah, duit bukan senang nak dapat, kalau dapat makan ayam daging tu dah kira mewah

Mana nak dapat ayam daging pun tak tau.. hidup cukup keras.. Ayam kampung cukup mudah tangkap sembelih itulah lauk kami yang paling sedap waktu itu. 

Zaman sekarang lagi keras hidup, duit macam senang nak dapat tapi nilai barang dah naik, duit perlu cari lebih lagi.. kerja kena lagi keras.


Tadi pagi pokcik bersarapan kat sini, kedai nasi pendekar. Pokcik pilih nasi dagang lepas tu cari tempat untuk bersila. Seronok juga ambil suasana seperti ini.


Ada banyak gerai dengan pelbagai pilihan kuih muih yang menarik dari tradisional hingga ke moden tapi ketupat manis tetap menjadi pilihan pokcik.


Hasrat untuk membeli sehelai baju bundle tercapai. Ada sehelai baju bundle yang memuaskan hati pokcik.. nampak cantik bila cuba tadi pun rasa selesa.. terus bayar pada penjual..... Bini pokcik kata, "kita datang lagi nak" pokcik ok jer..


1 ulasan:

Warisan Petani berkata...

Ada jual belalang goreng memang rare ni.
Jaman kecik2 dulu suka tangkap belalang kunyit kat pokok ubi. Lepastu bakar hidup2. Sedap.