Edisi Cari Bomoh

Edisi cari tok bomoh patah ni sukar juga..... ramai kawan-kawan yang mencadangkan nama-nama bomoh yang handal berkenaan ddengan tulang patah....... akhirnya ambo memilih untukl pergi ke  kampung Batu Tinggi

Perjalanan cukup mudah tapi bermasalah sedikit ..........lebih-lebih lagi kalau jalan tu ambo tidak biasa.. tambahan pula jurupandu arah ambo emak dua pupu yang berusia dalam lingkungan akhir 60an yang biasa datang kemari menaiki kereta anak-anak.. lagi bertambah sukar. 

Dari Jerteh - Pasir Puteh dan sampai di Selising terus menyusuri jalan ke Kok Lanas. Kata emak sepupu pedoman cukup mudah.. Jumpa tayar besar berwarna hijau tepi jalan sebelah kiri.. ikutlah lorong itu... kerana asyik berbual terlajak sampai ke Kg. Kuali sejauh 5 kilometer dari cabang ini.. Patutlah tak perasan tadi .........  rupanya warna dah luntur dah tiada warna hijau.. 


Dari Cabang ini terus ke kampung Batu Tinggi dalam 3 kilometer lebih kalau tidak silap ambo.... maklumlah ambo terlupa nak sukat.. Sampai di kampung Batu Tinggi ambo terlebih dahulu ke rumah anak saudara emak sepupu ambo kerana dia yang akan membawa kami ke rumah bomoh nanti.

Jarak Dari rumah anak sedara emak sepupu ni ke rumah bomoh ni adalah dalam 1 kilometer dan terpaksa melalui jalan ditepi parit air.

Sampai di rumah bomoh nin terpaksa menunggu giliran pula kerana sudah ada orang yang sedang berubat.



Orangnya dipanggil Paksu Nor berusia dalam lingkungan akhir enam puluhan.......... banyak juga petua-petua yang ambo dapat dari beliau. Tiada kerutan sakit dari si anak bila mendapat menerima sentuhan dari beliau. Tidak sampai setengah jam semuanya selesai....



Gambar ni  sengaja diupload....cabang lampu isyarat Selising, Pasir Puteh... sewaktu pulang dari edisi cari bomoh.


Tiada ulasan: