port memancing


Inilah port memancing yang menjadi kegemaran. Kalau setakat melepaskan gian untuk memancing. Nak dikatakan tempat ini banyak ikan ras, ranya setiap kali pergi, acapkali balik tangan kosong.

Disebabkan ini merupakan tempat yang paling dekat jaraknya dari rumah. Tak sampai satu kilometer.  Lubuk Besi nama tempatnya.


Lubuk ini bukan lubuk permainan pokcik, setiap kali datang sini tidak pernah dapat ikan yang besar. Paling besar ikan lampam merah sebesar tapak tangan. Ada rakan-raan kampung yang pernah dapat lampam jawa seberat tiga kilo, belida sebesar kusyen motor, baung sebesar betis. Ada juga yang pernah dapat siakap dua tiga.

Yang pastinya lubuk ini bukan tempat pokcik untuk mendapat ikan yang besar. Musim sekarang ini, pasir dilubuk ini mula menjadi tumpuan pada waktu malam. Kata seorang rakan, musim tuntung bertelur. Tapi pokcik bukan pengemar telur tuntung

2 ulasan:

Puteri Kenari berkata...

cuci mata bolehlah...tak pancing ikan,kenyang makan angin pun jadilah.Cantik pemandangan di sini.

SukaSedap MY berkata...

wahh dekat mana tu pokcik . saya selalu jugak mancing tpi x pernah dapat ikan besar2 . sedihhh . ada tips tak memancing ? ? saya pon mancing saja2 je buat lepas kesut di hati :)