Bila itik diserang penyakit


Kelmarin tiga ekor itik pokcik mati.. Masuk hari ni dah lima ekor itik pokcik yang mati. Dua tiga hari lepas pokcik perasan bila itik-itik ni lembik dan tidak boleh berjalan. Kata orang itik ni diserang oleh penyakit lembik.

Kalau berterusan macam ni rasanya boleh mati kesemuanya itik peliharaan pokcik ni. Kalau sebelum ini tidak pernah pula itik peliharaan pokcik diserang oleh penyakit seperti ini walaupun ramai jiran tetangga yang mengalaminya. 

Kata jiran ubat yang paling mujarab bagi penyakit ini ialah dengan memberi makan siput sawah atau kecar atau juga gondang sawah... Pokcik tengah fikir ni mana dah nak cari siput sawah musim ni bila siput dah banyak mati bila masuk musim meracun oleh pesawah-pesawah kampung pokcik ni.

Pagi kelmarin dah ke pejabat veterinar daerah, berjumpa dengan pegawai disana minta pandangan dan nasihat berkaitan perkara ini.... sambil-sambil tu bertanya khabar tentang bantuan penternakan itik. Manalah tau kot-kot lepas ni boleh jadi penternak itik sepenuh masa.. 

 




1 ulasan:

Malinda berkata...

dulu time kekecik arwah apak saya rajin jugak membela itik...sampai beratus2 ekor di belanya...kalau jiran2 nak makan apak saya selalu jual murah2 atau kasi free...pernah gak itik2 tu di serang panyakit... nama penyakit tu "sampau" gitu la kalau tak silap saya....