Sup belut dan khasiatnya

Sup Belut... Maaf, pokcik tak boleh makan.. memang tak boleh makan.. Suatu ketika dulu pokcik dah terkena, itu pun dalam kuah laksa.. bila tau kuah laksa itu dibuat dengan belut.. lalu rasa lain macam ditekak.. rasa loya, pipi rasa macam kembang dan ada air liur menitik.. rasa loya yang amat kuat tapi tidak muntah.. Sumpah memang sedap kuah laksa dari belut ni..

Untuk menyiang dan memasak belut ni tidak menjadi masalah pada pokcik.. tak pula rasa gelinya.. untuk makan memang tekak pokcik tak boleh.

Beberapa tahun yang lalu, bini pokcik mengalami sakit radang sendi. Tidak dapat berjalan, kaki dan tangan jadi keras dan mengerekot.. untuk berjalan pokcik yang memapah.. mandi dan segalanya pokcik yang uruskan. Disamping kehospital untuk ubat dan antibiotik, atas nasihat seorang jiran yang arif tentang ubat cara tradisional. Beliau menyarankan pokcik menyediakan sup belut untuk bini pokcik.

Dengan cara diajarnya :-
- Belut dicampak hidup-hidup ke dalam air        
  panas  untuk sekejap waktu... pasttikan belut 
  tidak mati. (bunyi macam zalimkan) tapi nak  
  buat ubat..
- Belut yang masih hidup tadi dipotong  
  kepalanya dan menyiangnya seperti biasa 
  (potong-potong) badannya.

Belut ini, darah dan lendirnya amat banyak.. lendir dan darah ini yang sebenarnya menjadi ubatnya.. Bila kita campak dia hidup-hidup ke dalam air panas untuk sekejap waktu, lendir dan darahnya akan pergi kedalam dagingnya.. boleh lah isinya kita buat sup atau goreng..

Itulah yang diajar pada pokcik dan sesungguhnya ia berkesan serta mempercepat penyembuhan bini pokcik.. Ada juga rakan-rakan pokcik yang telan nentah-mentah hempedu belut




 

1 ulasan:

Suria Amanda berkata...

Alamak....seram plak bayangkan....