Pancit

Hari tu hampir pukul 12.00 tengahari aku bergegas turun dari pejabat ke SK Lubuk Kawah Jerteh kerana pukul 12.30 tengahari nanti anak aku yang sekolah pra disana akan keluar... sudah menjadi tugas aku untuk menghantar dan mengambil anak ini... memandangkan isteri tidak pandai kereta dan menguruskan kedai pakaian kami di bandar jerteh.....

Jarak dari pejabat aku ke SK Lubuk Kawah dalam 20 kilometer. Sesampai di kampung Padang Bual tetiba tayar belakang meletop....waduh.. time-time macam ni kau meletop..  teringat perbualan dengan seorang rakan yang memaklumkan bahawa tayar kereta kena tukar dan aku telah memberikan jawapan kepada dia yang menyebabkan kami sama tertawa.."Biar dia meletop dulu"..... haa kan sekarang dah meletop.

Tayar dah pancit... aku parking kat tepi jalan dibawah sebatang pokok jambu berhampiran dengan sebuah kedai runcit.. kepala buntu, tayar spare pun lama dah pancit...jam pula dah pukul 12.15 tengahari.... kalau terlewat nanti mau menangis anak kat sekolah tu... Kalau setakat tayar saja yang pancit tak apalah ni poket pun dah pancit sama..

Aku ambil keputusan untuk menumpang mana-mana kereta yang lalu atau menahan mana-mana teksi atau kereta sapu... tapi area ni memang susah untuk dapatkan teksi atau kereta sapu.. dalam dok fikir-fikir tu kaki terus melangkah... lebih kurang lima minit... sememangnya hari ini bernasib baik kerana seorang sahabat telah berhenti menumpangkan aku...

Sampai dirumah aku terus mengambil kunci motor kris terus ke sekolah anak.. dalam perjalanan pulang sebaik sahaja sampai berhampiran wakaf kampung Mata Air tayar belakang motor tiba-tiba kempis.. waduh pancit lagi....apa dosa ku hari ini.. sudah jatuh ditimpa tangga..

Aku menolak motor .... dalam pada itu anak pula menangis kepenatan dan kepanasan.... lebih kurang 300 meter menolak motor aku ambil keputusan untuk meninggalkannya disebuah rumah yang sememangnya tuan rumah itu aku kenal. Aku bernasib baik kerana anak saudara yang lalu menghantar pulang aku bersama anak...

Petang itu aku baiki kedua-duanya sekali... Tayar kereta tu aku tukar ketiga-ketiganya sekali.. kenapa tidak empat...... yang satu tu masih elok lagi boleh pakai lagi untuk dua tiga bulan lagi... lagi pun duit dalam poket tidak cukup ...

Iktibarnya ... kesilapan aku tidak menukarnya lebih awal dan suka melengah-lengah apa yang telah diberitahu oleh rakan

                      



Tiada ulasan: